12. des. 2008

Lucia


I morgen er det Lucia dagen, men jeg vil tro at mange mammaer og pappaer skal på Luciafest i barnehager og skoler i dag, siden selve dagen er på en lørdag i år. Jeg har vært på nettet å hentet litt informasjon om damen:0) Her kan du lese om hvorfor vi feirer Lucia dersom du ikke alt vet:-).

Lucia betyr lys.
Lucia en ung kvinne, led martyrdøden i Syracus på Sicilia i år 303 el. 304.
Sagnet sier at hun var ung, rik og vakker. Hun valgte å vie sitt liv til Gud.
En forsmådd frier anga henne, under keiser Diokletians blodige kristenforfølgelser. Hun skulle føres som fange i en oksekjerre gjennom byen, men oksene rikket seg ikke av flekken. Det ble laget bål rundt føttene hennes, men flammene ville ikke brenne henne. Til slutt måtte hun gi tapt for sverdet, men holdt seg i live til en kristen prest hadde gitt henne den siste olje. Det er bygget en kirke på det stedet, hun etter sagnet, ble henrettet.

St. Lucia er skytshelgen for synet, og lysets beskytter. Selv om Lucia-feiringen er spesielt tradisjonsrik i Italia og Sverige, feires hun i mange land, både i den greske - og romersk-katolske kirken. Vår tids feiring, i årets mørkeste uke, med en hvitkledd Lucia med lyskrone og hvitkledde barn, er hentet fra Sverige.
Ha en fin Luciafeiring:0)

1 kommentar:

Unknown sa...

Hei Fru Fryd
Det er så koselig å høre om da du var liten speiderjente og pusset sølv for å hjelpe til, jeg var med i speideren selv, og din historie vekker gode minner i meg.
Fint at du har Eføy i hagen du også, den er jo så taknemlig å bruke i juledekorasjoner, det gjør ikke noe om den blit tørr, den får bare så fin patina da.
Jeg gleder meg til å se hvordan du har brukt din eføy.
Du må ha en hyggelig og avstressende adventshelg.... og kos deg med lussekattne.
Klem...Ellen