19. nov. 2008

Den Sorte Diamant


Da jeg var i København for kort tid tilbake besøkte jeg Danmarks hotteste "dating sted" Den Sorte Diamant.


Den Sorte Diamant er ikke et kult utested med pulserende høy musikk og trengsel av unge mennesker. Nei, her hersker det der i mot stilhet og ro, for Den Sorte Diamant er Det Kongelige bibliotek i Danmark:-)

Turen min til København var en studietur med jobben, så jeg fikk en spennende omvisning i de hemmelige gemakker. Dessverre var det ikke lov å fotografere der inne, men jeg snek meg til å ta et bilde i lesesalen. Hyyysssj.... Det var tidlig på morgenen så det var forsatt mange ledige plasser.


Guiden vår ba oss spesielt legge merke til alle de unge kvinnen i siste mote og de unge fancye mennen som entret bygningen.

Men, det var en rolig torsdags morgen registrerte jeg der jeg sto høyt oppe på galleriet og tittet forsiktig over rekkverket ,og klamret meg fast en smule svimmel av høyden. (Det var kjempe langt ned!!)



På dette bilde som jeg derimot har lånt fra nettsiden til Den Sorte Diamant, bekreftes det at til tider er mange mennesker innom. Tidligere i år var vi - familien min i Paris og i Lovrè, og jeg må si at bygningen minnet litt om hverandre...hm,hm...


Den Sorte Diamant er et innholdsrikt og spennende bygg. Her er det selvfølgelig massevis av bøker, men du finner også arkiv (magasin tror jeg det heter på biblio-språket), utstillinger, cafe, restaurante og ikke minst en bokhandel. Restauranten kan anbefales på det varmeste og det kan også bokhandelen. I bokhandelen stod jeg lenge å siklet over boken HJEM TIL JUL av Lise Septimius. Den var tung og forsatt ukjent for meg, og etter mye fram og tilbake, så ble jeg enig med meg selv at denne har sikkert Capris! Å tenk det hadde de, og det til en mye billigere penge. Så det var et smart valg i disse finanskrise tider:0)


Siden den var så billig kjøpte jeg også boken JUL av Nina Dreyer Hensley, Jim Hensley og Paul Løwe. (Sukk hørte jeg?? Det var sikker min mann, som sukket oppgitt over mine sparetiltak...) Paul kan du besøke på bloggen Sweet Paul forresten. Begge bøkene fikk jeg for 343 kr og ingen porto kom i tillegg. Så skal du ha deg en bok sjekk ut Capris for kanskje får du mer til "overs"...


Snart er det helg dere. Jippi!!! Planene er klar. Jeg skal i boden og dra fram adventspynt og kose meg med de nye julebøkene mine, og det nye Kamille bladet som kom i posten i dag.
Vi sees...

1 kommentar:

Guttemamma sa...

Så herlig innlegg!! treffer sikkert bedre kandidater på bibliotek enn på disco...:-).Fikk "hjem til jul" boken i går jeg og,kjøpt på Capris,helt genialt! Nytt Camille blad her og...vi er visst litt like vi! Klem