30. mars 2008

Bunadsveske etter fri fantasi



Min kjære mor har Hardanger vinterbunad, og har alltid ønsket seg en veske til bunaden. Jeg vet ikke om noe mønster til en slik veske, så jeg har prøvd å lage en etter fri fantasi. Men jeg fikk problemer med montering av låsen.

Det ble litt problematisk det hele, og til slutt la jeg den vekk ganske så sur og en smule skuffet over meg selv. Nå nærmer 17. mai seg og dette hadde værtså kjekt å kunne overraske henne med ny veske:-) Er det noen som har ett tips for montering?

Her er hva jeg har gjort, men som jeg ikke synes er pent. Det ble så skrukkete og en kan se tråden oppe ved låsen som jeg har brukt for å sy låsen til tøyet.




Skulle jeg prøvd å legge låsen mellom fòr og forstykket? Det må sies at det var/er vanskelig å treffe hullene i låsen, for jeg har prøvd!

Håper det er en der ute som har tips!!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Vesken ser jo knallfin ut!!! Aner ikke hva du skulle gjort annerledes..

Anonym sa...

Apropos bunad. Jeg har bunad og den fikk jeg til konfirmasjonen. Da var jeg ca 50 kg eller noe sånt. det er jeg ikke lenger..noe er åpenbart skjedd og bunaden gnager i ribbena. Den må legges ut. Jeg skal i 3 konfirmasjoner. Har du lagt ut en bunad før??? Er det mulig å få det til??? Send meg en melding ellers så må jeg finne en syerske et sted..

Hilsen en som bor i et rødt hus med en hage og med en hvit saab- og som alltid er anonym..

Fru Fryd sa...

Bare kom med den så skal vi se om vi klarer å strekke litt i stoffet. Forresten så har jeg noen flotte korsetter som du kan få låne! fnis...
Helt alvorlig jeg hjelper deg gjerne!! Ha god erfaring fra egen bunad som merkelig nok har det med å krympe når den henger i skapet...

Laila sa...

Hvis du prøver å bruke jevnere sting blir det bra. Gå fram to hull på innsiden og så et bak på framsiden. Det kalles attersting. Det blir så bra så. Så snill du er med mammaen din.

Anonym sa...

Hei igjen.. heldigvis så hadde ikke bunaden krympet så mye som jeg trodde-men jeg hadde tatt feil bunad!! Det var min søster sin bunad-dette fant jeg heldigbvis ut før jeg begynte å legge den ut--puh...tok en tlf til min mor og hun sa at hun hadde min bunad...men jeg kommer kanskje opp til deg med andre syproblem...

Fru Fryd sa...

*fnis* det var nå betryggende at det ikke var kleskapet som hadde "krympet" bunaden. *fnis* Det var nå jammen bra at det ble oppklart!!

Emmeline sa...

Denne vesken ser jo bare helt perfekt ut for meg?? Den er flottere enn noen veske jeg noensinne kommer til å sy...Så desverre: Jeg kan ikke bidra med noe annet enn ROS..Den var superfin!

Anonym sa...

Så flink du er! Vi skulle absolutt hatt et sytreff en gang:-)
Hadde ikke det vært koselig?
Vesken ser helt perfekt ut i mine øyne!

Huset på toppen sa...

Synes du er kjempeflink som har sydd bunadveske til din mor!!Men jeg forstår at du er litt frustrert....

Min datter har arvet Hardanger bunad etter sin farmor, og jeg har sett på vesken som hører til, hvis du vil kan jeg sende deg bilde av vesken på mail, så ser du hvordan den er sydd!!!

Ha en god natt!!

mali-mo sa...

Hei! Så fin bunadsveske du syr! Hvis du ikke er fornøyd ville jeg også forsøkt attersting, ev satt på en pyntesnor med små sting over sømmen.

Har holdt på med bunadsprosjekt selv, bare ta en titt inne hos meg, men nærmer meg heldigvis slutten, kun montering igjen. Sydde bunad til datteren min (da 6 mnd) ifjor, men tror ikke tiden strekker til i år, og den går nok ikke å bruke i år. Men neste år...

Anonym sa...

Jeg har ingen tips. Ville bare titte innom og si takk for en koselig helg :)

Anonym sa...

Det var en flott veske, og lenger ned på siden her så jeg en nydelig strikkejakke som jeg la merke til i helgen;)

Tusen takk for koselig helg:D

Anonym sa...

Stilig veske! Takk for en hyggelig helg!

Emmeline sa...

Jeg er på kveldens lille takkerunde. Har jo bestemt meg for å besøke alle som la igjen en hilsen på ettårsinnlegget mitt, og det er faktisk utrolig koselig. Massevis av fine og inspirerende blogger å besøke og din er en av dem. Må jo bare få takke for varme ord og koselig hilsen fra deg. Håper du får en fin søndagskveld og en kjekk uke:)

Elisabeth Augusta sa...

Det er mai! Deilig. Håper du har fått orden på veska til høysesongen ;-)
Takk for sist, forresten!