4. des. 2007

Pepperkakebaking

Det er ikke alltid like lurt å ty til enkle løsninger erfarte jeg (igjen) i går kveld. Unge frk. Fryd ytret ønske om å bake pepperkaker da vi var å handlet så da gikk vi til innkjøp av Tine sin pepperkakedeig NÅ. Vi har alltid brukt Ikea sin deig, men det er jo en utflukt bare det å dra dit, og det var NÅ vi ville bake. Deigen var helt ok å trille ut og det gikk lekene lett for liten og stor. Pepperkakene skal være tynne har jeg lært, men når det ferdige produktet kom ut av ovnen ble vi skuffet. Kakene smakte papp!! Den unge frk. rynket på nesen og sa; Skal vi reise en tur til Ikea Mamma, for disse var ikke gode æsj. Vi prøvde å fiffe dem opp med pynt, men det smakte papp/tresponplate. ( om du har smakt det noen gang da) Ja, så moralen er hold deg til Ikea sin pepperkakedeig!! ( Håper at Tine ikke blir sur nå, men det smakte lite og ingen ting av kakene)


Siden vi var så godt i gang med bakingen hoppet vi i det, og startet med pepperkakehuset også. (Det var også innkjøpt halvferdig, ferdig steiktog i deler, kjekt for travle familier!) Huset var helt topp, men siden vi har dårlig erfaring med brente fingre og ødelagte stekepanner skulle vi denne gangen bruke eggehvite og melis til lim og pynt.

Uffa a meg... Vi satt nå der og holdt og holdt og hoooooooldt i det uendelige på hustak og vegger til vi trodde det var "limt". Det holdt seg sammen slik at jeg fikk tatt ett bilde før det sakte men sikkert falt...

JIPPI sa frøken, nå kan vi knuse det helt og ha peppekakehusfest med en gang. Som sagt så gjort:0)

Det smakte fortreffelig!

2 kommentarer:

9na sa...

Næmmen huff da for noen triste pepperkakegreier!!! ;)

Bestefars Verksted. sa...

Huff....må innrømme at jeg ler litt her,kjenner meg så igjen,skjønner du......iår har jeg tenkt på å lime huset med limpistolen !!!! Så det så !! Skader vel ikke å prøve......bedre det enn mange stygge ord,som ikke egner seg på trykk !!! Men dere hadde sikkert en koselig stund.....