26. sep. 2010

Wabi Sabi


Har du hørt om Wabi Sabi? Jeg hadde ikke hørt om det før jeg i helgen leste om den eldgamle japanske innredingsfilosofien fra 1500 tallet i bladet "Rett Hjem", som er et gratis boligmagasin som gies ut til husstander i Bergen, Askøy og Fjell Kommune.

Wabi sabi hyller det ikke-perfekte og konstanterer at alt forandrer seg over tid. Gjenstandenes narturlige skjønnhet er det viktigste, selv om det er et skår i koppen eller om skoen er vell brukt. Alt forandres seg over tid og har sin sjarm.


Det som betyr noe er at du omgir deg med ting som og gir deg energi. I følge Wabi sabi er det viktig å ikke fylle hjemmet, hjemmet skal være enkelt og rent, ja faktisk litt minimalistisk, for i følge wabi sabi så kan et overmøblert hjem "ta energi". Så kjøper du noe nytt så skal noe ut.... eller kan du bruke noe av det du alt har til noe annet?


Wabi Sabi høres ut som en god filosofi synes jeg. I helgen har jeg tømt boder og kvittet meg med mye rart. Til uken kommer ett musikk korps og henter lopper, for i ekte Wabi sabi filosofi så tenkte jeg at noen andre kanskje kan finne skjønheten i mine gamle nips og gleden i å lese en god bok;0)
God uke!!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hei frøken Fryd
Jeg har hørt og wabi svabi og må si at den inredningsfilsofien tiltaler meg veldig.
Spennede bilder du viser.
Klem...Ellen

Michael Seeger Hanmann sa...

Jeg er overbevist om at omgivelserne betyder noget for os alle, vi glemmer tit at forkæle vores sanser som er noget ganske unikt Frøken, jo mere vi kan bringe vores sanser i spil jo mere glæde og positivitet vil omgive een.
God Søndag.