23. mar. 2009

Switch off your lights for earth hour

Ja, bli med å slukk lysene 28. mars i tidsrommet 20.30-21-30. Hele 375 byer i mer enn 70 land er nå påmeldt til klimakampanjen Earth Hour. Oscar-vinner Cate Blanchett og fredsprisvinner Desmond Tutu står sammen med norske byer, bedrifter, organisasjoner og ildsjeler om tidenes globale klimakampanje.
Kampanjen koordineres av WWF, med et mylder av samarbeidspartnere verden over. Åtte uker før Earth Hour er 37 hovedsteder påmeldt, en av dem Oslo.

Verdenskjente landemerker som Kristus-statuen i Rio, Sydney-operaen, Millennium Stadium i Cardiff og rekordhøye skyskrapere i Toronto, Taipei og Dubai skal mørklegges. Den sørafrikanske erkebiskopen Desmond Tutu står i spissen for kravet om effektiv handling mot klimaendringer.

Blant byene som slukker lyset 28.mars er London, Beijing, Roma, Moskva, Los Angeles, Rio de Janeiro, Hong Kong, Dubai, Singapore, Aten, Buenos Aires, Toronto, Sydney, Mexico City, Istanbul, København, Manila, Las Vegas, Brussel, Cape Town og Helsinki.



Her i landet er det foreløpig klart at Bergen, Trondheim, Tromsø, Stavanger, Kristiansand og Sandnes gjør som Oslo og slukker lysene. Miljøvernminister Erik Solheim og LO-leder Roar Flåthen har oppfordret til full oppslutning om kampanjen, og denne uken ble det klart at også Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)stiller opp.

På nett sidene til Norge- Earth hour står følgende å lese:
Tidenes klimakampanje. Det som begynte som et WWF-initiativ i Sydney for to år siden, er i ferd med å bli tidenes sterkeste kollektive meningsytring. Kampanjen har utløst grasrotaksjoner som har fanget oppmerksomheten til folk over hele verden. I 2008 var 371 byer i 35 land med på kampanjen mot klimaendringer. I år er målet tusen byer og en milliard mennesker – hvorav en million i Norge.- Earth Hour betyr at folk fra hele verden får sjansen til å si hva de mener om klimaet – og det sammen. Vi i WWF har aldri tidligere sett en kampanje fenge på denne måten. Det er ikke ofte at en god idé blir et globalt fenomen i løpet av et par år. Rundt om i verden ser vi at stadig flere megabyer kommer med. Det skjer mye også her i landet. Lokale ildsjeler er i gang med å verve sine kommuner til deltakelse. Vi får stadig flere påmeldinger fra bedrifter, kommuner og organisasjoner, og på FaceBook raser deltakerne inn, sier generalsekretær Rasmus Hansson i WWF-Norge.- En global opplevelseMange bedrifter er allerede på plass. WWF-Norge har IKEA som hovedsamarbeidspartner. Reklamebyrået DDB Norway er involvert i kampanjen og støtter den med arbeidsinnsats. Stormberg, Statkraft, Elopak, Coca-Cola, Pals, Tandberg, ICA og Canon er blant firmaene som foreløpig har sluttet seg til. Enova, Grønn Hverdag og kampanjen Klimaløftet er også blant deltakerne. Og Rederiforbundet.- Vi har invitert alle norske kommuner og drøssevis av bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner. Alt tyder på at svært mange nordmenn kommer til å få seg en global opplevelse den 28. mars, sier Rasmus Hansson i WWF-Norge.Les mer om Earth Hour, og last ned materiale fra http://www.earthhour.no/


1 kommentar:

Guttemamma sa...

Utrolig bra tiltak!! Får frysninger av sånne verdensdugnader!!!